- در دست داشتن اصل شناسنامه عكسدار
- چهار قطعه عكس جديد 4×3 رنگي و يا سياه و سفيد تمامرخ
- ارايه كارت پايان خدمت و يا مدارك قانوني حاكي از روشن شدن وضعيت نظاموظيفه براي متولدين 1338 به بالا
- فيش بانكي به مبلغ 40.000 ريال بابت عوارض به حساب وزارت كشور به شماره حساب 09/741 مربوط به خزانهداري كل
- فيش بانكي به مبلغ 10.000 ريال بابت تمبر گواهينامه به حساب وزارت دارايي به شماره حساب 90011 نزد بانك ملي شعبه شهرك آزمايش
- فيش بانكي به مبلغ ۱۴.۲۰۰ريال بابت معاينات جسماني به حساب بهداري ناجا به شماره حساب 94010 نزد بانك ملي شعبه حساب هاي دولتي
- قبض نقدي به مبلغ 10.000 ريال بابت هزينه اتومبيل آزمايشي كه در محل آزمون در اختيار متقاضي قرار داده ميشود
توضيح 2- در صورت هر بار تجديد آزمون آئيننامه و آزمون عملي شهر به مبلغ 10.000 ريال به حساب 09/741 وزارت كشور واريز و فيش پرداختي ارايه شود.
توضيح 3- فيشهاي ياد شده قابل پرداخت در كليه شعب بانك ملي ايران ميباشد.
توضيح 4- متقاضيان گواهينامه پايه دوم ضمن احراز شرايط فوق مخيرند جهت ثبتنام به واحدهاي صدور پروانههاي رانندگي و يا آموزشگاه هاي رانندگي منتخب مراجعه نمايند.
شرايط صلاحيت
حداقل 18 سال تمام
قبول شدن در آزمايش آئيننامه راهنمايي و رانندگي
قبول شدن در آزمايش رانندگي با اتومبيلهاي سواري
انجام معاينات جسماني مورد تأييد بهداري ناجا
تبصره الف- دارندگان گواهينامه پايه دوم در صورتي ميتوانند با وسايل نقليه عمومي باري كه ظرفيت بارگيري آن بيش از 2500 كيلوگرم نباشد و همچنين با اتومبيلهاي سواري عمومي و استيشن عمومي و مينيبوس و آمبولانس رانندگي نمايند كه سن آنان از 23 سال كمتر نباشد و يك سال تمام از زمان اخذ گواهينامه رانندگي آنها گذشته باشد.
تبصره ب- دارندگان گواهينامه رانندگي پايه دوم به شرط داشتن 23 سال تمام و قبول شدن در آزمايشهاي رانندگي با اتوبوس يك طبقه با اجازه مخصوص نيروي انتظامي ميتوانند مادام كه در خدمت شركت واحد اتوبوسراني هستند به رانندگي با اتوبوس هاي يكطبقه شركت، مبادرت ورزند
نمونه سوالات بروز و جامع آیین نامه راهنمایی و رانندگی معروف به پلیس پویا
اقدامات لازم هنگام مواجهه با حوادث رانندگی
درصد بسیار کمی از قربانیان تصادفات در محل حادثه جان خود را از دست میدهند و متاسفانه در حدود ۸۰٪ این قربانیان به علت نا آگاهی کمک کنندگان و خارج کردن نا صحیح مصدوم از خودرو و حمل ناصحیح مصدوم به بیمارستان جان خود را از دست میدهند.
اگر اطلاعی از نحوه کمکهای اولیه نسبت به حوادث رانندگی ندارید مطمئن باشید بهترین خدمت و کمک به مصدوم اینست که اجازه ندهید افراد نا آگاه به مصدوم دست بزنند و منتظر آمبولانس و افراد متخصص ماندن بهترین کمک برای مصدوم است.
این نوشتار کوتاه برخی از راهنماییهای لازم در مورد حوادث رانندگی را که هر فردی باید بداند، به شما میآموزد.
بیخطر کردن محل
- ابتدا از امنیت خود مطمئن شوید و از انجام کاری که ممکن است شما را به مخاطره بیندازد، پرهیز کنید.
- اتومبیل خود را در محلی امن و کاملاً با فاصله نسبت به محل حادثه پارک کنید و چراغهای خطر آن را به حالت چشمکزن قرار دهید.
- هرگز در عرض یک جاده عریض ندوید.
- در شب، لباسی بپوشید یا چیزی حمل کنید که روشن یا منعکسکننده نور باشد و از چراغقوه استفاده کنید. پس از انجام موارد فوق، احتیاطهای کلی زیر را رعایت کنید:
- چند ناظر را برای هشدار دادن به سایر رانندگان و کاستن از سرعت آنها روانه کنید.
- حداقل به فاصله ۴۵ متر از محل حادثه در هر دو طرف آن، مثلث یا چراغ هشداردهنده قرار دهید.
موتور تمام وسایل نقلیه آسیبدیده را خاموش کرده، در صورت امکان، مخزن سوخت را در ماشینهای دیزلی و موتور سیکلتها خاموش کنید.
- وسیله نقلیه را بیحرکت کنید. اگر وسیله نقلیه روی چهارچرخ است، ترمز دستی را کشیده، اتومبیل را در دنده قرار دهید و یا چند قطعه سنگ بزرگ را درست در جلوی چرخها بگذارید. اگر وسیله نقلیه چپ کرده است، سعی نکنید آن را برگردانید اما از واژگون شدن آن پیشگیری کنید.
- مراقب خطرهای فیزیکی باشید. اطمینان حاصل کنید کسی سیگار نمیکشد. گروه خدمات اورژانس را از وجود خطوط نیروی آسیبدیده، سوخت پخش شده و هرگونه وسیله نقلیهای که نشانه «خطر شیمیایی» دارد، آگاه سازید.
پلاک خطر شیمیایی نشان میدهد که وسیله نقلیه در حال حمل یک ماده خطرناک است. ماهیت این خطر بالقوه با یک نشانه مشخص میشود. خدمات اورژانس قادر به تفسیر این اطلاعات خواهد بود.
مواد خطرناک
در هر حادثه (رانندگی) ممکن است عوارضی مثل ریزش مواد خطرناک یا فرار گازهای سمی رخ دهد. ناظران را از صحنه حادثه دور کرده، موافق جریان باد بایستید. به علامتهای «خطر شیمیایی» روی وسایل نقلیه توجه کرده، گروه خدمات اورژانس را در جریان قرار دهید. اگر در مورد امنیت خود یا مفهوم یک نشانه مشکوک هستید، از محل فاصله بگیرید. در صورتی که ریزش مواد وجود دارد و یا روی نوار بالا و چپ علامت «خطر شیمیایی» حرف « E » به چشم میخورد (حرف « E » به معنای خطر امنیت عمومی است)، به دقت مراقب اوضاع باشید.
بررسی وضعیت مصدومان
به سرعت تمام مصدومان را ارزیابی کنید. اگر بیش از یک مصدوم وجود دارد، ابتدا به آنهایی که ممکن است آسیبهای تهدیدکننده حیات (مثل سوختگی یا زخم شدید) داشته باشند، رسیدگی کنید. در صورت امکان، مصدومان را در همان وضعیتی که با آنها مواجه شدید، درمان کنید؛ تنها در صورتی که مصدومی در خطر باشد یا به منظور ارایه درمان نجاتبخش، میتوانید وی را جابهجا کنید. محل را بهطور کامل جستجو کنید تا از مصدومانی که به مناطق دورتر پرتاب شدهاند یا از آنهایی که به خاطر منگی، بیهدف حرکت کرده و از محل دور شدهاند، غفلت نکرده باشید. اگر مصدومی در داخل یا زیر یک وسیله نقلیه گیر افتاده است، به کمک خدمات آتشنشانی و نجات احتیاج خواهید داشت. بنابراین در اسرع وقت با این مراکز تماس بگیرید.
نحوه برخورد با مصدومان داخل وسیله نقلیه:
در زمانی که شما مصدوم را از نظر وجود آسیبهای بالقوه تهدیدکننده حیات ارزیابی میکنید، ناظران میتوانند با نگه داشتن سر مصدوم، به شما کمک کنند.
در برخورد با یک مصدوم، ابتدا یک ارزیابی اولیه انجام دهید و در صورت امکان، به آسیبهای تهدیدکننده حیات رسیدگی کنید. در مورد هر مصدومی که در حوادث رانندگی آسیب دیده است، همیشه فرض کنید که آسیب گردن (نخاع) وجود دارد و سر مصدوم را تا رسیدن نیروهای کمکی، با دست نگه دارید. در مدتی که منتظر رسیدن کمکهای تخصصی هستید، علایم حیاتی مصدوم (سطح پاسخدهی، نبض و تنفس) را کنترل و ثبت کنید .
نحوه برخورد با مصدومان روی جاده:
پس از اطمینان از بیخطر بودن اوضاع، مصدوم را از نظر وجود آسیبهای تهدیدکننده حیات بررسی کنید. مصدوم را فقط در صورتی میتوانید جابهجا کنید که کاملاً ضرورت داشته باشد.
هشدار!
مصدوم را حرکت ندهید مگر وقتی که قطعاً ضرورت داشته باشد.
اگر لازم باشد مصدوم را حرکت دهید، روش مورد استفاده برای جابهجا کردن مصدوم بسته به وضعیت وی و نیز وجود یا عدم وجود نیروهای کمکی، فرق میکند.
از یک ناظر بخواهید که موقعیت وسیله نقلیه و مصدوم را نشانهگذاری کند؛ این اطلاعات برای پلیس مفید است.
>> سلامت نیوز
راههای جلوگیری از سوانح رانندگی
در بیشتر سوانح رانندگی، راننده برای کنترل خودرو و مواجهه با حادثه تنها یک الی ۲ ثانیه فرصت عکس العمل و تفکر دارد اما اصلی ترین راه جلوگیری از سانحه پرهیز از شتابزدگی و هرگونه عکس العمل نا به جا حین رانندگی است.
امروزه خودروهای سبک و سنگین در انواع و اقسام مختلف قسمتی از زندگی و حلال مشکلات حمل و نقل ما هستند و به هر نحو بخش قابل توجهی از کار و امور زندگی ما از طریق آنها انجام می گیرد.
بسیاری از امور و فعالیت های روزمره نیز به سبب وجود آنها تسهیل شده و سرعت می گیرد بنحوی که قبل از هر چیز تهیه آنها برایمان یک رویا شده و در این راستا کار و تلاش می کنیم.
اما گاهی این خودروهای متنوع و خوش رنگ و لعاب بنا به دلایل، معایب و نواقصی در خود یا از سوی سرنشینان مسبب ناراحتی،خسارت و فقدان افرادی نیز بوده و هستند از اینروشناسایی عوامل تاثیر گذار در بروز سوانح رانندگی و کسب مهارت در مواجهه با سوانح باعث کاهش حوادث و افزایش امنیت در عبور و مرور خواهد شد که در این گفتار به برخی ازآنها پرداخته ایم:
ترکیدن لاستیک و درآمدن چرخ
به هنگام ترکیدن لاستیک فرمان خودرو را محکم در دست بگیرید و پایتان را از روی پدال گاز بردارید و اگر خودرو لیز می خورد به هیچ عنوان از ترمز استفاده نکنید تا زمانی که خودرو به طور کامل در اختیارتان قرار گیرد سپس در اولین فرصت خودرو را به منتهی الیه سمت راست جاده هدایت نموده و نسبت به تعویض لاستیک آن اقدام نمایید.
کنترل خودرو در شرایط درآمدن چرخ نیز مانند وضعیت ترکیدن لاستیک ها است و همان عکس العمل ها را باید انجام داد با این تفاوت که ثابت نگه داشتن فرمان در این وضعیت سخت تر است چون قطعه ای ثابت از خودرو با سطح جاده درگیر می شود و خودرو در همان جهت شروع به چرخش می کند.
قفل شدن فرمان
به هنگام قفل کردن فرمان پا را از پدال گاز برداشته و هر چهار چراغ چشمک زن را روشن کنید تا وقتیکه زمان مناسب برای استفاده از ترمز فرا رسد یعنی زمانی که سرعت خودرو کاهش یافته است و در این هنگام با احتیاط و به آرامی ترمز کنید.
نقص ترمز و کاهش قدرت توقف
اگر ناگهان سیستم ترمز دچار مشکل شد سعی کنید با چند بار متوالی فشار دادن پدال، ترمز را پر کنید تا دوباره فشار سیستم ترمزها به حالت عادی خود برگردد اگر این کار هیچ کمکی به شما نکرد از ترمز دستی و دنده سنگین یا دنده معکوس استفاده کنید.
گیرکردن پدال گاز
در مواقعی که پدال گاز گیر کرده و دور موتور پائین نمی آید پنجه پای خود را زیر پدال گاز قلاب کرده و سعی کنید دنده را خلاص و ترمز کنید در هر حال اگر خودروی شما مجهز به فرمان هیدرولیک یا قفل فرمان است، سوئیچ را نبندید زیرا شما فرمان هیدرولیک را از دست می دهید و دیگر قادر به هدایت خودرو نخواهید بود از اینرو به آرامی از جاده خارج و متوقف شوید.
خروج چرخ از جاده
اگر چرخ های خودروی شما از جاده به سمت شانه راه منحرف شد، فرمان را یکباره برنگردانید، پای خود را از روی پدال گاز بردارید و پس از کاهش سرعت به آرامی ترمز کنید.
سقوط به داخل آب
خودرو معمولا در آب برای مدتی شناور می ماند و شما برای خارج شدن از خودرو قبل غرق شدن فرصت دارید در این مواقع کمربند خود را باز کنید و از پنجره خارج شوید. باز کردن درب خودرو باعث می شود که آب زیادی به داخل خودرو بیاید و خودرو واژگون شود. اگر خودرو قبل از اینکه شما خارج شوید غرق شد، به صندلی عقب بروید زیرا جلوی خودرو که سنگین تر است در آب فرو میرود و در عقب خودرو مخزن هوا تشکیل می شود.
در این لحظه نفس بگیرید و از شیشه خارج شوید، وقتی بلند می شوید هوا در ریه های شما ذخیره میشود ،اجازه دهید هوا با تنفس های کوتاه از بینی یا از لب ها خارج شود و سعی نکنید که هوا را به یکباره خارج کنید.
نقص در سیستم روشنایی و کوری لحظه ای
اگر کاپوت خودرو ناگهان باز و یا دید شما به وسیله دیگر اشیاء مسدود شد ، باید شیشه بغل را سریعا پایین بکشید تا جلوی خود را ببینید فلاشرهای خودرو را روشن کنید و با دقت خودرو را از جاده خارج و آن را پارک کنید.
حال چنانچه هنگام رانندگی در شب در سیستم روشنایی و چراغ های خودرو خللی ایجاد شد با حفظ خونسردی براساس خط سفید وسط یا دو سمت جاده ماشین را هدایت کنید و با ملاک قرار دادن نور خودروهای روبرو از انحراف به چپ و راست جلوگیری کنید و در کوتاه ترین زمان ممکن خودرو را در شانه خاکی جاده متوقف سازید.
عدم استفاده از تلفن همراه حین رانندگی
بنا به گفته پژوهشگران رانندگانی که حین رانندگی از تلفن همراه استفاده می کنند و حتی کسانی که از هندزفری بهره می گیرند، دچار نوعی نابینایی در قدرت و میدان دید خود می شوند که بسیار خطرناک و حادثه آفرین است از اینرو استفاده از تلفن همراه شش برابر احتمال بروز تصادف را افزایش می دهد پس همواره باید سعی شود از تلفن همراه به هنگام پارک و پس از توقف کامل استفاده کنیم.
>>>> پایگاه خبری پلیس
تعداد صفحات : 29